فرق چرم با فوم چیست؟

چرم فوم چیست ؟

چرم صنعتی یا فوم یک ماده مصنوعی است که معمولا با استفاده از ذرات پلاستیک همانند پلی وینیل (PVC) و پلی اورتان (PV) ساخته می شود. پیشرفت های صورت گرفته در سال های اخیر موجب شده است که امروزه این محصولات به زیبایی چرم طبیعی تولید و روانه بازار شوند. یکی از مهم ترین دلایل تولید چرم صنعتی، جلوگیری از آسیب به محیط زیست و قیمت بالای چرم طبیعی است.

 

 

تفاوت های بارز چرم طبیعی با فوم:

 

بوی چرم طبیعی

چرم طبیعی با استفاده از پوست حیوانات به تولید می رسد و به طبع بویی مشابه با آن را نیز دارد. ولی به دلیل آن که در ساختار فوم از مواد پلاستیکی استفاده شده است، بوی آن مشابه با مواد شیمیایی خواهد بود.

پشت چرم طبیعی پرزدار است

از تفاوت پوشش پشتی چرم هم می شود متوجه مصنوعی یا طبیعی بودن آن شد. پشت چرم طبیعی حالتی پرز مانند دارد (مثل این که این پرزها از خود چرم باشند) که به سختی کنده یا جدا می شود.

اما پشت چرم مصنوعی بیشتر از جنس فوم، پنبه و یا پارچه ساخته شده و مثل آستر به چرم چسبانده شده است. به همین دلیل وقتی لبه های دوخته شده را بر می گردانید نخ های رشته شده و توری مانند دیده می شد. به عبارتی دیگر تار و پود نخی در پشت چرم یا درزهای دوخته شده حکایت از مصنوعی بودن چرم دارد.

تا کردن چرم
چطور چرم مرغوب را تشخیص دهیم؟ کافی است محصول چرمی مورد نظر خود را کمی تا کنید. اگر تا شود بعد از این که باز شد رد تا روی آن باقی می‌ماند. به این حالت در اصطلاح دو پوست شدن چرم گفته می‌شود. در واقع چرمی که اصل باشد بعد از تا شدن و باز شدن در ناحیه تا شده کمی برجستگی پیدا می‌کند. این در حالی است که چرم مصنوعی در اثر تا شدن برجسته یا دو پوست نخواهد شد.

 

 

قیمت بالای چرم طبیعی

تفاوت چرم اصل و چرم مصنوعی اختلاف قیمت بسیار زیاد محصولات چرمی است.محصولات چرمی به دلیل مقاومت بالا و داشتن دوخت خاص و زمان بر گرانبها میباشند و قیمت بالایی دارند.اما محصولات مصنوعی به دلیل داشتن جنس نامرغوب و دوام پایین قیمت های بسیار کمتری دارند.

چرم طبیعی آب را رد می کند
اگر چند قطره آب روی چرم طبیعی بریزید خواهید دید که بعد از ۱۰ ثانیه به تدریج جذب چرم می شود (بجز در چرم های ضد آب) ولی در چرم های مصنوعی قطرات آب جذب نخواهد شد و روی سطح چرم باقی می ماند.

واکنش به حرارت
چرم مصنوعی خیلی سریع در مقابل حرارت جمع می‌شود و در حال سوختن بوی خاصی متصاعد شده و دود سیاه رنگی ایجاد می‌کند و خاکستر باقی‌مانده از آن سفت و خشک است. در حالی که یک چرم خوب در مقابل حرارت دیرتر جمع می‌شود و دیرتر آتش می گیرد و در حال سوختن بویی مشابه سوختن موی بدن متصاعد شده و دود سفید رنگی ایجاد می‌کند و خاکستر باقی‌مانده نیز نرم و پودری است.